Kelebihan SEO

on 5 Sept 2011

Kelebihan SEO untuk blogger wordpress, blogspot dan lain-lain ( sama je ). Ada kelebihan ke jika seorang blogger menerapkan unsur SEO dalam penulisan secara serius / bersahaja ketika blogging.

Kelebihan SEO untuk blogger




Promosi percuma dengan SEO

Jika perasan dekat sesetengah blog / website, ada ruangan untuk meletakkan banner iklan berbayar. Bermakna iklan yang ada di situ untuk mempromosi laman si penyewa untuk tujuan tertentu. Mungkin untuk promosi perniagaan, mendapatkan trafik untuk blog dan etc. Malah ada juga sesetengah orang membayar syarikat pengiklan seperti Google Adsense dan nuffnang untuk tujuan yang sama. Tapi jika kita dah boleh mengoptimumkan SEO dengan baik, sudah tentu kita boleh mendapat iklan yang percuma di platform global, iaitu Search Engine (user seluruh dunia guna).


Teknik SEO menjana Organik Trafik

Organik Trafik adalah visitor blog yang di datangkan dari search engine dengan keyword carian yang mereka search. User jenis macam ni di klasifikasikan sebagai visitor yang berkualiti sebab datangnya mereka memang dengan niat mencari maklumat yang related dengan keyword carian mereka di search engine. Perkara ni ada di jelaskan di entri denaihati.com di link [ trafik organik dan kelebihannya ] ini.


SEO mendesak kualiti blog

Bermain dengan SEO mendesak blogger menghasilkan entri yang berkualiti yang agak menepati kehendak visitor dari engine carian dan kriteria google yang begitu cerewet. Begitu juga Off Page, terpaksa beretika dalam mendapatkan backlink berkualiti ke blog.


Power Visitor

Kelebihan SEO, Search engine membantu user mencari niche blog yang di kehendaki seterusnya menjadi power visitor / reader ( pengunjung tetap ). 

Contoh : Aku dan keluarga gemar menonton filem online tiap malam, so tempat pertama sekali aku akan cari sumber adalah di engine carian google.com.my dengan search keyword sepatutnya. So di sana aku leh dapati apa yang kami nak. Jika menepati kehendak kami, aku akan  bookmark / subscribe feed blog itu agar aku sentiasa tidak hilang arah nak tengok movie-movie online wacth tiap malam. Disini aku adalah power visitor yang bermula dengan organik trafik seperti di jelaskan di atas.


Boleh backup trafik blog

Lagi kelebihan seo, ianya tidak mementingkan frequency update blog. Jika kita tak update blog dalam beberapa jangka masa sekali pun, search engine still boleh memberikan organik trafik sekiranya topik itu jenis keyword yang akan di cari dalam jangka masa panjang. 
.
Pada pendapat aku sesiapa pun yang me-log kan sesuatu dalam blog. Pastinya mahu ada pembaca yang betul-betul menghargai artikel gambar, video, yang di log-kan. Melainkan blogger tersebut memang blogging hanya untuk orang-orang tertentu (privacy) atau sebagai diary harian untuk kenangan.

Artikel terkait

Begitu lah sedikit kelebihan SEO dari sudut pandangan peribadi aku. Maka tidak hairan lah ramai yang memburu SEO (walau ada juga keburukannya). Jika ada salah tolong betulkan, jika ada kurang tolong lengkapkan. Namun SEO bukan perkara yang mudah tanpa ilmu. Terutamanya blogger newbie macam aku ni, so sama-sama lah kita menggali teknik SEO (tak rugi jika ilmu yang di cari). Aku minat dan rasa ada kepuasan disini sebab melihat kelebihan SEO dari sudut tu.
Ranking: 5

{ 0 comment... read them below or add one }

Post a Comment