Ciktom — Review Seo Blog

on 16 Oct 2011

Ciktom direview forblogger? agak janggal dan segan pula rasa dengan domain baru berusia 6 minggu ni nak review blog ciktom dengan domain yang agak lama menapak. Lagipun aku pakai blogspot,  malah ciktom pun boleh kata di kenali. Tapi atas dasar persahabatan, janji dan aku dah niat pun so aku buat malam ni (sorry lewat plak ciktom).


Ciktom Review


1. Meta Tag
2. Heading Tag Template
3. Loading blog
4.Penekanan keyword pada artikel
5. Kesimpulan dan suggestion
Ciktom

Meta Tag

Seperti ada di jelaskan di entri meta tag untuk blogspot — ianya penting untuk membentuk susunan title dan keyword di search engine nant (hompage dan single post).

Hompage

1. Meta title — title hompage ciktom.com adalah "Ciktom | Personal, Tutorial, Tips Blogging, Isu Semasa". Untuk title ini bagus sebab tidak melebihi space aksara di search engine nanti.

2. Meta description — untuk description ciktom tak gunapakai disini. Kalo pada shah, descrition penting untuk permainan keyword url homepage kita. Kerana Title homepage tadi ibarat tajuk entri, manakala meta description adalah artikel entri tu. Tips : jika ciktom nak masukkan descripton nanti sebaiknya ada keyword relevan macam title tadi. Contoh :-

Blog ciktom  fokus tentang, personal, tutorial resepi masakan, Tips blogging untuk blogspot dan wordpress, juga isu semasa malaysia.
3. Meta keyword — ianya tidak berapa berkesan. Tapi lebih seo freindly sekiranya kita manfaatkan. Sebab meta keyword ni ibarat keyword yang kita tag pada artikel kita. Ianya juga boleh di index google secara rawak. Sebagai contoh ada di entri lepas.

4. Seperti gambarah di bawah (klik untuk view), ada satu coding seakan meta tag di blog ciktom. Namun jika kita tegok di SERP google, title dan description itu tidak di capture dan di index. Mungkin ianya tidak berfungsi dan better ciktom tukar meta tag yang lebih baik.

Blog Ciktom

Heading tag template

H1 tag adalah untuk menggambarkan pada crawler bahawa keyword yang di tag H1 itu adalah yang terpenting. Kemudian keyword lainnya H2 dan H yang sterusnya.

Homepage

H1 pada homepage ciktom ada 6 untuk di ambil kira crawler untuk di jadikan title di search engine. Iaitu 6 entri terbaru yang boleh di lihat di homepage.  Manakala tag H2 ciktom adalah title utama ciktom tadi. Sebaiknya title utama itu adalah H1, manakala entri penting yang ada di muka hadapan tu adalah point untuk tag H2. Bermakna nanti ciktom punya tajuk utama di homepage tag H1 "Ciktom | Personal, Tutorial, Tips Blogging, Isu Semasa". Manakala 6 tajuk entri terbaru tu H2.

Single Post

Pada single post blog ciktom tag 2 title kepada H1 (iaitu pada title utama blog dan title entri). Seharusnya di single post H1 tag hanya tag pada tajuk entri sebab itu yang lebih penting di jadikan tajuk di search engine nanti.

Loading blog

Ciktom seorang yang bijak memanfaatkan ruangan sidebar dan footer untuk widget yang penting sahaja, seterusnya tidak menjejaskan loading. Penting sebab ianya adalah perkara pertama akan di lalui crawler search engine, juga reader nanti.

Penekanan keyword pada artikel

Dalam hal ini ciktom mengena! dia pandai meletakkan keyword secara bervariasi melalui image, dan posisi yang lebih strategik untuk crawler perhatikan. Malah paling penting ciktom pandai menggunakan anchor text link dengan text yang tepat menjadikan entri beliau relevan dimata google. Melinkkan url lain dengan anchor text yang tepat.

Kesimpulan dan Suggestion untuk Ciktom

  1. Meta tag —  Disarankan ciktom cari plug in meta tag dynamic for wordpress. Ianya akan menepati single post dan hompage secara dynamic.
  2. Heading tag —  Disarankan cari plug in heading tag dynamic for wordpress, ianya akan berfungsi menukar heading tag hompage dan single post mengikut kesesuaian (pastikan dia berfungsi).
  3. Cara simple — Thesis themes menepati 2 perkara di atas ni tanpa ciktom perlu cari plug in. Tapi mahal lah plak thesis tu. Kalo template blogspot boleh saya try D.I.Y macam template forblogger ni hehe.
  4. Gunakan All in One Pack Seo plug in. 
  5. Apapun plug in itu nanti tidak semestinya menepati. Sebagai contoh ramai blogger guna thesis themes dan all in one pack tapi still tak betul tag. Yang penting dalam apa hal pun, explore.
  6. Teruskan penulisan dan permainan keyword tu. Selebihnya adalah teknik seo kita.

Apapun antara point di atas tiada tertera di google webmaster, namun telah menjadi dari kajian banyak blogger termasuk forblogger. Salah dan silap adalah dari diri saya sendiri.  Semoga membantu blog Ciktom | Personal, Tutorial, Tips Blogging, Isu Semasa ini !!
Ranking: 5

{ 0 comment... read them below or add one }

Post a Comment