Kata-kata hikmah — Seo

on 13 Oct 2011

Kata-kata hikmah untuk seo! Selepas lebih kurang seminggu juga aku tidak menghadap blog ni atas faktor rehat. So entri kata-kata dan hikmah sekali gus terjemahan aku nak log-kan kali ni. Santai sket aku menulis hari ni sebab nak warming up keadaan lemau ni.

Serius bila kita mula rehat blogging 5-6 hari, banyak artikel dan idea timbul. Tapi bila banyak sangat tu, jadi lemau dan nak bertangguh je. Sampai tak tahu nak tulis idea yang mana satu ( so aku warming up dengan santai macam ni. Semoga sampai natijahnya ).

Kata-kata hikmah untuk Seo

Kata-kata hikmah

1. Content is king, backlink is queen, pagerank is supreme.
2. Seo bukan spam.
3. Natural dan relevan adalah the best seo.
4. Seo wujud sebab search engine.

Content is king, backlink is queen, pagerank is supreme

Content bermaksud isi kandungan, di mana benda terpenting sekali dalam on page seo adalah isi kandungan blog kita. Lebih di tekankan kepada isi kandungan entri kita biarlah berkualiti dari segi relevannya keseluruhan isi kandungan itu.

Backlink is queen - memang bukan menjadi mitos lagi backlink adalah pendukung kedua selepas on page dalam mempengaruhi posisi search engine google dan pagerank google.

Pagerank is supreme !! Ya pagerank pun adalah salah satu faktor untuk fix posisi search engine. Sebab pagerank adalah satu kayu ukur kepercayaan google terhadap sesebuah blog.

Seo bukan spam

Seo bukan spam — Aku selitkan slogan ini sebab nampak banyak sangat blogger yang menjadi spammer di laman-laman edu, gov dan lainnya ( mungkin mereka beranggapan dengan menjadi spammer, backlink mereka banyak akan memberi lebih umph! untuk seo mereka ). Perlu di tekankan google membenci spammer dan sesuatu yang bukan natural. Kejadian ini banyak berlaku dengan blogger luar negara. Terkadang mereka tidak sedar tenik yang salah membuat mereka kelihatan seperti spam walaupun sebenarnya mereka bukan nak jadi spammer.

Natural dan relevan adalah the best seo

Backlink yang tidak natural dan backlink yang di anggap spam boleh memberi impak buruk kepada posisi entri atau blog kita di search engine (sama ada jatuh atau di tidak di index). Manakala Relevan dari sudut mencipta anchor text link, title, isi kandungan dan lainnya.

Seo wujud sebab search engine

Belajar seo, bermain teknik-teknik seo semua ni sebenarnya jika di ikutkan dasar, hanya satu je jadi sasaran asal — iaitu posisi search engine !! Search Engine Optimization sendiri pon bermaksud mengoptimumkan search engine. Mengejar posisi yang baik di SERP (search engine result page). So salah satu natijah disini, posisi search engine adalah lebih utama berbanding pagerank. Sebab pagerank pun wujud kerana search engine. Walaupun pagerank itu sangat baik, namun tetap bukan dikira SEO (search engine optimization) sekiranya tidak mencapai posisi search engine yang sewajarnya.

Kata-kata hikmah yang tak boleh blah

Kata-kata ini tidak seindah mutiara namun tetap ada tersirat hikmah dan natijah di sebaliknya. Tapi agak tak boleh blah kata-kata hikmah.
Ranking: 5

{ 0 comment... read them below or add one }

Post a Comment