Automatik Ping Blog ke Twitter

on 26 Aug 2011

Automatik ping blog ke twitter dan facebook adalah sambungan dari review definisi fungsi feedburner ni. Rasa senang je bila ada automatik update blog ke twitter, facebook. Sekarang pula ramai orang suka ping blog kan. 

Sebenarnya feedburner cuma lah salah satu dari banyaknya medium yang boleh di gunakan untuk memudahkan kita beritahu member list twitter dan facebook bahawa kita update artikel blog. Sekali gus menjemput mereka secara automatik dari twitter atau facebook. Tidak perlu nak login, copy URL dan menjemput sendiri ( kalo banyak sangat orang muak ). So mari kita manfaatkan sedikit dari insentif servis yang feedburner berikan secara percuma ni.

Bagi blog yang dah daftar akaun ke feedburner Skip tajuk "buat akaun feedburner" ni dan terus je ikuti step "Automatik Ping Blog ke Twitter" pada bahagian artikel ini. 


Buat Akaun Feedburner

Pergi ke site feedburner.google.com ni. Login menggunakan akaun gmail. Kemudian masukkan alamat blog.  Ikuti arahan seperti gambarajah di bawah :-
Langkah pertama
Kemudian Tekan Button NEXT

Langkah kedua

Langkah ketiga

Langkah Ke-empat.

Maka selesai sudah. Korang dah memiliki akaun feedburner. Dan boleh manfaatkan ianya macam aku jelaskan kat link [Definisi dan Fungsi Feedburner] ni. Seterusnya kita set up auto ping shoot ke twitter dan Facebook pula. Ikuti langkah di bawah. 


Automatik Ping Blog ke Twitter

1. Dari papan pemuka feedburner seperti di bawah klik Publicize > Socialize > Add Twitter Account.


2. Akan popup atau open new window untuk connect feedburner blog ke twitter nanti. Just Login (jika belum login ), kemudian klik buton Authorize App


Dah klik Authorize app untuk redirect segala update entri baru blog ke twitter? siap dah tu happy. Try la update blog.


Extra

Ini tambahan je sekiranya ingin menambah mukadimah bersama link blog yang akan di tweet nanti. Isi kotak tu seperti di bawah.

Kemudian Klik ACTIVE

Contoh blog update dan link yang akan tweet automatic nanti (gambarah di bawah).


Sekian lah cara Automatik Ping Blog Ke Twitter. Sebenarnya ada banyak medium lebih kurang macam ni leh guna kalo kita setting untuk memudahkan kita ping kat mana-mana akaun sosial sendiri secara automatik. 



Ranking: 5

{ 0 comment... read them below or add one }

Post a Comment