Cara Submit Sitemap Google

on 25 Aug 2011

Entri cara submit sitemap google webmaster ni saja je buat. Sebab masih ada yang gagal submit sitemap kat google webmaster ni lagi. Aku sendiri pun pernah failed dulu. Walau ramai dah yang bagi toturial, tapi tetap ada juga yang gagal.

Mesti ada sebab kenapa gagal atau eror submit sitemap google kan. Ok lah aku cuba bagi lebih option jika masih gagal dengan harapan berjaya lah submit sitemap google tu k.

Adakalanya bila dah daftar kat feedburner kita akan eror dan gagal. So aku try bagi beberapa option untuk cuba satu persatu k. ( Hanya untuk blogger yang dah daftar dan verify di webmaster.google.com je, sekiranya belum daftar dan verify dulu blog ).

Option sitemap xml sekiranya masih gagal submit sitemap google webmaster

1. Log in Google Webmaster > Dashborad > Klik Domain yang dah didaftar > Site Configuration > Sitemap.

contoh status sitemap yang sucsess ( ikon pada kolum 'status' ).

2. Klik button "submit sitemap" seperti terpapar kat atas ni. dan try masukkan xml sitemap yang aku listkan kat bawah ni satu persatu. Jika eror try yang lain.

Copy yang berwarna merah sahaja

  • http://namadomain/feeds/posts/default
  • http://namadomain/rss.xml
  • http://namadomain/atom.xml
  • http://namadomain/atom.xml?orderby=update
  • http://namadomain/atom.xml?redirect=false
Test satu persatu perlahan-lahan ye. Biarkan sahaja pending dahulu, Sampai keluar status. Jika sucsess bagus. Jika eror baru try lainnnya pula dari senarai di atas. Adakalanya berapa minit je. Tapi kadang-kadang beberapa jam atau hari. 

3. Dah try satu persatu submit xml sitemap di atas ? Kalo berjaya syukur. Kalo tak berjaya. cuba check setting feed korang kat blog seperti kat bawah ni. Dashboard > Setting > Stie Feed > Post Feed Redirect URL > Kosongkan ruangan > Save setting.


Jika dah lakukan macam kat atas. Try balik submit sitemap tu bermula dari langkah no.2 tu. Insyaallah boleh.

Sekiranya masih juga gagal dan eror submit sitemap di google webmaster, try generator xml site map dari link [sitemaps builder] ni.

Harap membantu. Ini just apa yang pernah berlaku kat aku satu ketika dulu. Cuba punya cuba, aku try langkah ketiga tu baru aku berjaya. Sesungguhnya sitemap antara elemen yang sangat penting dalam SEO. Tak percaya? cuba cari dewa SEO yang takde submit xml sitemap big grin.

Related : Eror submit sitemap google, Gagal sumbit sitemap webmaster, Cara mudah submit sitemap, Panduan submit sitemap, SEO.
Ranking: 5

{ 1 comment... read them below or add one }

rafina mimi abdullah said...

yg saya punya semuanya error kat blog wordpress..tapi kat blogspot saya ok x de masalah..kenapa ek..


20 February 2012 at 14:59

Post a Comment