Cara Tukar Domain

on 2 Sept 2011

Cara tukar domain ke? Blog blogspot ini baru sahaja tukar domain sendiri beberapa jam yang lalu. Cara nak tukar domain tu simple sangat buat yang nak tahu. Tika kira lah blog platform blogspot atau sebagainya.



Cuma nak share beberapa point dan sedikit effect yang berkaitan dengan visitor. Mungkin ingin tukar domain blogspot ke domain sendiri. Mungkin juga ramai yang ragu-ragu dan takut nak tukar domain kerana membayangkan efect semasa dan selepas tukar domain. Lets see!



Nak beli domain dari mana

Ada banyak pilihan. Jika dari setting akaun blogger sendiri kita boleh beli dan tukar domain dari blogspot itu direct dengan bantuan goodaddy.com. Namun jika ragu tak reti bahasa english, boleh try syarikat hosting domain malaysia yang juga terbaik. Antaranya NetKL.com (memang terkenal servis laju, proses clean dan pantas membantu).



Sewa domain dan cara bayaran

1. Blogspot / goodaddy.com - USD10 setahun  (kena ada credit card atau ada wang kat paypal).

2. NetKL - RM31.40 setahun (guna bank apa pun ada. Transfer online atau manual kat atm boleh).


Takut tak boleh set up sendiri domain yang sudah di beli

Dalam hal ini, tidak hairan jika seseorang akan keliru dan jammed untuk :-

  • Transfer domain sedia ada yang sudah di beli ke platform blogspot atau platform lainnya.
  • Redirect domain asal ke domain yang baru (takut visitor lama tak jumpa).
Bagi yang dah biasa tukar domain sendiri, benda ni mudah. Tapi bagi yang biasa pakai domain yang free yang ada namadomain.blogspot.com atau namadomain.wordpress.com mungkin ada sedikit kerumitan sebab step yang sama sekali tidak serupa. 
Penyelesaian - Buat masa ini pihak netKL menawarkan servis menginstall domain baru yang dibeli dari mereka ke platform blog pelanggan mereka dengan bayaran RM3 sahaja. Kiranya kalo bayar RM3 dorang akan set up semua dari redirect nama domain lama ke nama domain baru yang korang beli tu. Dalam tempoh normal lebih kurang 3 jam sempurna semua tu.

Bayar sewa pakai nama domain setahun  dan upah tolong set up kan domain baru ke blog ( RM31.40 + RM3 = RM33.40). Selepas tu tunggu lebih kurang 3 jam, mula blogging seperti biasa.


Jika tukar domain, bagaimana dengan URL entri lama?

Bila dah set up dan tukar domain. Ianya tidak berubah pun. Misalnya ianya terindex di google. Kemudian visitor klik url lama tu dari search engine. Ianya akan redirect ke entri tu dengan domain baru.

Contoh URL di bawah ini adalah entri yang sama. Jika buka url yang di item nombor 1 tu, dia akan redirect sendiri ke domain baru bila kita dah setting :-

  1. http://www.shahurl.blogspot.com/2011/07/cara-mempengaruhi-google.html
  2. http://www.forblogger.net/2011/07/cara-mempengaruhi-google.html


Mungkin korang lebih suka tawaran dari link [ web hosting promotion ] ini.
Ranking: 5

{ 0 comment... read them below or add one }

Post a Comment