Label Blogspot Tidak di Index Google

on 7 Sept 2011

Label blospot tidak di index google ni ada unsur seo sedikit. Antara entri untuk memahami cara crawler google mengakses blog blogspot seterusnya mempengaruhi kedudukan SERP nanti. Mungkin ada yang dah tahu "label blogspot tidak akan di index google" dan munkin ada juga belum tahu.



Label blogspot tidak di index google


Aku dah jelaskan di entri [ kelebihan kekurangan blogspot ] ni. Platform blogger.com tidak seperti blog lain. Jika pada blog lain mungkin mereka ada category, tapi pada blogspot hanya ada label. Label blogspot ini sama sekali tidak akan di index di engine carian google. Kita buat achor text backlink berkualiti mana kat on page / off page sekali pun, tetap tidak akan di index langsung kat google. Sebagai bukti korang cuba search satu persatu keyword kat google, tiada satu pun link yang berbentuk label dari blogspot yang di index.

contoh link label aku ni : http://www.forblogger.net/search/label/seo%20blogger



Sebab google tidak index label blogspot

Dah nyata pada bahagian crawler akses file robot.txt kat google webmaster setiap link blogspot yang ada /search memang dah di arahkan pada crawler untuk tidak di akses. Jika tidak di akses memang tiada di search engine lah jawabnya. Boleh tengok gambarajah di bawah sebagai bukti :-



Inisiatif tentang label dan category

1. Adalah sesuatu yang sia-sia memberikan anchor text baclink di dalam entri sekiranya menuju ke link label blogspot. Sekiranya mahu tujukan link ke label juga, pastikan link itu di nofollow kan agar memudahkan kerja crawler google.

2. Sebaiknya jangan letakkan link label di menu horizontal. Sebab menu horizontal adalah tempat yang berpotensi menjadi sitelink google. Ini kerana link yang berada di menu horizontal (menu bawah header tu), adalah link yang terawal sekali crawler google akan lihat. Ianya juga statik di situ meberikan kelebihan. Sebaiknya tujukan link yang boleh di index google pada menu horizontal.

3. Setting setiap link menuju ke label itu menjadi nofollow. Sama juga dalil aku berikan, untuk memudahkan kerja crawler mengakses blog dan entri kita seterunsnya menentukan posisi SERP. Sebab bila dofollow, robot tu terpaksa tengok link tu. Manakala jika link tu nofollow, ianya akan di abaikan ibarat tidak nampak.

4. Sila download tool seo di link [ cara check blog dofollow ] ni agar mata kita peka macam robot crawler dalam berblogging.

Semoga kita makin peka dalam memahami cara kerja crawler agar kita dapat optimumkan strategi nanti. Label blogspot memang tidak akan di index google.
Ranking: 5

{ 1 comment... read them below or add one }

Unknown said...

please i need pembelajaran..


6 March 2012 at 14:24

Post a Comment