Template Seo Blogger | by forblogger

on 18 Sept 2011

Seo and User Friendly Template Picture
Template Seo Blogger adalah template blogger blogspot yang simple,clean, elegent hasil penat lelah aku beberapa lama juga lah bertapah depan pc ni dengan muka serius bila asyik eror je. Syukur hampir siap dah. Ianya aku namakan Template Seo Blogger.

Memang agak berbuluh juga la otak aku coding-coding nak bagi ianya jadi user friendly template juga nampak clean simple dan cantik. Sebenarnya asal template yang aku maksudkan itu cumalah template yang sangat simple macam salah satu thesis template tu (Hampir kepada landing page). Tapi memandangkan ianya menggunakan blogspot, still tak best. So aku re design berkali-kali. Adakalanya kelehitan mirip template aku sekarang ni (jauh tidak serupa).

Tapi memandangankan aku meminati seo dengan fanatik, ianya cuba di jadikan template seo friendly for blogger apabila aku cuba mengatur format dan set up HTML dan ratio template ni agak mesra seo onpage dengan harapan tidak menyusahkan owner blog nanti nak ubah-ubah lagi struktur agak lebih seo friendly. Sekarang aku dah set up, owner blog nanti hanya perlu set up onpage setiap kali menulis je. Demikian juga Off page jangan di lupakan.



Ciri-ciri Template Seo Blogger


SEO 


1. Meta tag mesra seo blogger blogpot. Tinggal isi title dan diskripsi sahaja.
2. Meta tag penting di tambah sedikit bagi memudahkan spider crawler blog kita.
3. Pada ruangan hompage aku kurangkan bilangan link berganda.
4. Pada ruangan home page gambar di kecilkan agar lebih ringan dan cepat full view bila loading.
5. Full view cepat.
6. Menu breadcrumb di pasang bagi ada link yang statik untuk dijadikan keutamaan crawler nanti untuk di jadikan site link.
7. Mengikut ratio bagaimana spider datang mengindex blog kita.
8. Siap di pasang dengan plus 1 button homepage dan single post dengan kemas.
9. Beberapa button seperti face, twitter dan feedburner aku akan stup siap-siap jadi nofollow.
10. Heading Tag mengikut kriteria kegemaran google.



User Friendly


1. Aku telah buat navbar ala-ala di blog forblogger.net ini (banyak wordpress guna hellobar). Tapi navbar ni custom sendiri dan takde berikan link keluar seperti hellobar. Boleh tentukan sendiri nak masukkan button twitter, feedburner, fanpage, plus 1 atau apa-apa pun. Aku bagi default siap-siap di tengah button twitter dan plus 1 di sebelah kanan.

2. Aku akan pasang siap-siap pada file template ni related post pada sidebar seperti di blog forblogger.net ini memandangkan coding untuk pasang related post pada sidebar adalah sedikit rumit bagi segelintir blogger.

4. Loading cepat.

5. Setiap gambar yang tuan blog akan upload akan ada frame automatik mengikut size.

6. Ada ruangan footer seperti forblogger.net ini. Tapi dalam tampilan tersendiri.

7. Ruangan komen yang di ubah tampilan lebih kemas dan elegent. Komen tuan blog akan berlainan bagi membezakan

8. Ada jump komen.

9. Banyak lagi dalam proses yang singkat.

Walaupun agak banyak tapi tetap simple, dan pengguna hanya perlu guna je nanti.
Setelah berhempas pulas berkorban penat memikir dan lelah rasa sayang pula dengan apa yang di buat sendiri. Kadang-kadang aku rasa lebih suka template tu berbanding dari termplate yang aku pakai sekarang. Aku tengah cuba siapkan betul-betul semuanya baru publish link download percuma untuk sesiapa pun blogger. Jika berminat boleh tengok demo dahulu pada link di bawah.
Demo Template : Template Mesra Seo

Doakan mudah aku buat template Seo friendly blogger blogspot ini.
Ranking: 5

{ 0 comment... read them below or add one }

Post a Comment