Google Snippet Blogspot (Google Plus +1 Profile)

on 2 Nov 2011


Google snippet blogspot dan google plus +1 profile di blog untuk SEO. Banyak pembaharuan google sekarang dari segenap site dan platform milik mereka. Terus kepada isu google snippet dan gunakan google plus atau +1 punya profile di blog untuk benefit SEO. Untuk hari ini aku jelaskan untuk pengguna blogspot dulu.

Perasan tidak sekarang google banyak membuat rombakan dan pembaharuan? Antaranya, plaform draft.blogger.com new interface, dynamic template blogspot, adsense new interface, banyak blog kena removed (boleh mintak balik sekejap je), dan paling banyak adalah akaun sosial google plus 1 mereka. Di mana kini semakin berkembang dan di ubah suai menadi user friendly (aku x layan facebook dah haha).

Antara beberapa perubahan google kepada yang lebih baik adalah, google plus 1 mudah di kendalikan dalam banyak situasi. Antaranya dari akaun email dan google search engine, kita boleh update status, alert notification, reply comment, share gambar or video, share link dan sebagainya tanpa  ke new tab.

Itu untuk bersosial, kini google plus 1 dan draft blogger membuat satu lagi pembaharuan yang akan memudahkan pengguna blogspot. Iaitu kita di tawarkan menukar blogger profile kita dengan google plus profile dan tidak perlu pakai lagi blogger profile tu. Untuk itu klik link [Connect to Google+] ini. Jika korang dah klik di sini aku berikan sedikit huraian kelebihannya.

Google snippet thumnail profile di search engine (blogspot)

Backlink Untuk SEO
Gambarajah di atas adalah huraian maksud google snippet gambar atau image profile di search engine. Bila kita tersenarai dalam carian search engine google thumnail pon akan keluar sekali. Kira ini lebih berpersonaliti lah. Namun selepas kita aktif dan hubungkan google plus dengan blog, ianya tidak keluar serta merta. Google akan mengambil masa untuk update dan mengenal pasti kita sebagai author blog untuk appear profile di search engine. So jangan ubah asyik ubah akaun google plus yang di connect. Dan ianya juga boleh tidak keluar di search engine dengan alasan tertentu. Bagi yang berminat, kekalkan menulis sesuatu yang berkualiti.

Note : Untuk ilmu SEO google snippet ada banyak dan banyak cara. Ianya masih baru dan ramai blogger malaysia dan oversea masih belum lepas. Insyallah next post aku akan buat entri khas untuk optimize google snippet.

Mendapat akses pelbagai kelebihan google+ untuk blogger akan datang

Dengan mengambil langkah bijak menghubungkan profile plus 1 kita dengan blog. Kita akan dapat akses feature google yang pasti update dari masa ke semasa. Percaya lah google sentiasa akan upgrade kelebihan pada laman sosial dan platform milik mereka. Baik untuk SEO dan feature lainnya.

Personaliti yang lebih tepat dan komunikasi mudah

Dengan menukar profile blogger ke profile google plus 1. Pada pandangan aku, ianya lebih mudah untuk kita berkomunikasi. Dimana bila kita komen, mmg guna akaun plus 1. Rakan-rakan lain pun mudah mengesan dan menghubungi kita terus ke akaun sosial plus 1. So "about me" kita boleh di set up direct ke google plus 1. Komunikasi pun mudah. Namun bagi yang menjaga privacy, masih boleh tetapkan privacy dan menghadkan data-data.

Untuk keterangan lanjut effect dan benefit menghubungkan akaun plus 1 dengan blogger. Rujuk link di bawah.

Keterangan lanjut : Blogger Help
Aktif dan akses sekarang : Connect to Google+

Semoga toturial dan huraian ringkas untuk google snippet dan google plus 1 pofile ini sedikit sebanyak menggajakkan lagi kelebihan kita yang menfaatkannya. Next post nanti buat pasal cara optimize SEO google snippet blogspot dan wordpress.
Ranking: 5

{ 0 comment... read them below or add one }

Post a Comment