Tutorial Google Snippet

on 3 Nov 2011

Tutorial google snippet ok? Seperti di janjikan semalam hari ini aku akan berikan cara dan tutorial (how to get) google profile thumnail atau gambar snippet di search engine. Dengan 3 langkah sahaja.

Bagi yang belum tahu google snippet thumnail profile tu apa, boleh try search di engine carian google keyword "Canonical Url", disitu boleh nampak beberapa entri tersenarai dengan snippet gambar di search engine.

Tutorial Google Snippet (3 step how to get google snippet)

Tutorial Google Snippet

Jika kita tengok diatas, itu adalah tutorial google snippet bergambar (how to get google snippet) di mana ianya menggunakan atribut rel author dan rel me yang perlu kita tambah pada link secara manual.

Baiklah kita teruskan tutorial ini dengan 3 langkah mudah sahaja. Ikutinya dengan fokus seperti di bawah.

Entri About Me

Buat 1 entri "about me" ataupun "author". Bagi yang dah ada entri khas ini, just edit sahaja. Sekarang dalam entri itu cuma perlu ada 1 link menuju ke profile google plus 1 dan di tambah atribut rel="me" pada link. Contoh link aku dalam entri [author] ini.

<a href="http://profiles.google.com/111370918386182195497rel="me">Shahrul Hasanal</a>

Klik Gambar Untuk Besarkan

Google Plus 1 Profile

Sekarang dari profile google plus 1 kita hendaklah memberikan link ke entri "about me" di atas. Caranya :-

Pergi ke akaun google plus 1 > klik button edit profile > klik contributor to (sidebar sebelah kanan) > Dan masukkan link entri About Me tersebut  tadi.


Selesai masukkan link menuju ke entri "about me" tadi, klik done editing. Maka selesai step kedua tutorial google snippet.

Setiap single post mesti ada link menuju ke entri "about me"

Langkah terakhir adalah setiap single post entri yang terdapat di blog kita hendaklah ada link menuju ke post "about me" kita dengan di tambah atribut rel="author" pada link. Cara mudah adalah letak link ke entri about me di menu navigasi atau sidebar dan tambah sahaja rel="author" pada link tu nanti.


Struktur link hendaklah di tambah rel="author" secara manual. Contoh link aku pada menu navigasi yang di tambah rel="author" ..

<a href='http://www.forblogger.net/2011/08/author.html' rel='author'>Author</a>

Maka selesai lah tutorial google snippet ini dengan 3 langkah mudah.

Tips Tambahan


  • Sekiranya ada meletakkan apa-apa button lain yang ada link menuju terus ke profile google plus 1. Pastikan edit link tersebut dengan atribut tambah rel="me" atau delete sahaja button tersebut.
  • Gunakan tool test snippet google webmaster di link [Rich Snippets Testing Tool] ini untuk periksa beraya atau tidak.
  • Selesai setting mengikut tutorial google snippet ini. Ianya tidak akan appear serta merta terus di search engine. Ianya mengambil masa untuk google update dan kenal pasti identiti kita. Dan ianya boleh tidak appear di search engine atas alasan-alasan tertentu.
3 step je sebenarnya tutorial google snippet ni. Sekiranya suka dengan info ini sila klik button plus 1 atau share. Jika hendak copy di persilakan copy dari link terma ini. Sekian dulu tutorial untuk google snippet pofile plus 1.
Ranking: 5

{ 2 comment... read them below or add one }

Bardboo said...

saya tak paham dgn step last tu..apa yg kena buat sebenarnya?


4 March 2012 at 05:53
Iza said...

Assalam..
soalan:

1. Step 3, kalau letak di menu navigasi, perlulagi tak letak di single post?

2. Kalau tengok author menu di sini, kenapa link terus ke G+? kenapa tak letak link post entry author? ke memang nak kena letak link G+ terus di situ?


15 April 2012 at 23:36

Post a Comment