Perubahan Produk Google

on 12 Nov 2011


Perubahan produk google banyak perubahan kebelakangan ini kan? Mereka (google) betul-betul cuba berusaha merubah produk mereka agar mendapat tempat di hati user internet dari kalangan awam, blogger, affiliater dan segenap lapisan yang menggunkan internet kan?

Antara misi terbesar yang banyak perubahan adalah google plus 1 pada pandangan aku. Tidak ketinggalan produk lainnya.Seperti blogger.com, piacasa, gmail, adsense dan lainnya. So izinkan aku review secara santai perubuhan produk google ini memandangkan otak tengah jammed sebab banyak sangat benda nak di buat sampai tak tahu mana yang perlu di buat. Menulis begini boleh melepaskan jammed yang membelenggu otak aku tadi.

Gmail ke Google Plus 1

Perubahan Gmail Google
Gmail kini dah ada new interface yang berunsur mudah connect kepada account plus 1. Begitu juga tampilannya yang lebih kemas dan user friendly berbanding sesetengah mail lainnya.
Jika tengok pada bar sebelah atas, kita boleh log in je terus boleh alert notification, reply comment, post something dari situ terus ke google plus tanpa loading lama.

Google Search Engine ke Google Plus 1

Perubahan Produk Google
Sama juga seperti dari gmail tadi. Dari google search engine kita boleh bersocial dan berkomunikasi dengan member list kita dari search engine dengan adanya bar tu. Tanpa perlu loading ke akaun plus 1 lebih laju untuk mendapat capaian atau accses.
Boleh terus share link, embed video, publish status, reply comment, alert notification. Sangat sesuai untuk para user yang cenderung di search engine google.

Feature Google Plus 1

Feature google plus 1 aku dah pernah review di entri lepas. Anyway secara ringkasnya banyak di sediakan feature yang best di sini seperti : Youtube play songs, chat, video cam (boleh video cam keluarga or lainnya), game store dan lainnya. Gambar disini automatik di hostkan ke picasa album milik kita (automatik juga ada piacasa album) : dan menjadi trend di sini share gambar gif (bergerak2 tu). Banyak lagi.

Blogger

Blogger by Google
Selain draft blogger, blogger.com juga menawarkan pengguna blogspot menggunakan new interface untuk blogging dengan ciri-ciri yang lebih elegent. Selain itu blogger tidak seperti dulu lagi sebab kini template designer telah di wujudkan di mana kita boleh ubah suai tanpa ilmu coding dengan cantik. Manakala lainnya kini ada dynamic view for blogger. Juga yang aku suka, view gambar. Cuba klik gambar di sebelah ini. Banyak lagi.

Adsense New Interface

Adsense New Interface
Demikian juga dengan google adsense, turut mengalami sedikit perubahan pada dashboard akaun untuk pengurusan yang lebih user freindly untuk menyusun paparan iklan sendiri nanti. Adsense walaupun berubah sedikit, tapi tidak lah sebanyak mana perubahan produk google yang lainnya. Anyway ada banyak reader dari feedburner? Pasang adsense sana best?

Perubahan Produk Google Lainnya

Ada banyak lagi produk yang di beri suntikan feature baru. Rasanya kalau di rungkai semua memang aku tidak larat (banyak). Antaranya site adwords, google analytics, google webmaster, google buzz, youtube dan lainnya

Sekian dulu  menulis artikel perbuahan produk google terkini, nampaknya jammed yang membelenggu otak pun dah beransur ringan. Happy blogging pada blogger semua platform.
Ranking: 5

{ 0 comment... read them below or add one }

Post a Comment