Maksud dan Fungsi Anchor Text Backlink

on 22 Aug 2011

Hanya Maksud dan Fungsi anchor Text Link je dapat aku update buat hari ni. Betul-betul kepala tengah pening dan takde mood pula. Anyway aku tau, terlalu ramai dah yang tahu apa itu anchor text backlink dan fungsi nya.

Entri ni juga khas untuk sahabat aku dari UlanWeblog.com , sebab hari tu masa kami nak tukar link blog, aku ada bagi tau dia yang aku nak masukkan link dia dalam entri [tukar link] ni. Kemudian aku tanya dia nak guna 'anchor text link' apa.



Anyway anchor link ni sebenarnya tidak kurang juga lah penting dia. So izinkan aku huraikan :-


Maksud Anchor Text Link

Anchor text link adalah sebuah text yang ada link pautan yang clickable. Contohnya text yang ada pautan link di bawah ini :-
 Text "Meta Tag Mesra SEO" di atas adalah Anchor Text Link. Di mana ada text yang di pautkan ke suatu URL atau domain yang clickable ( Jika text itu di klik, korang akan di bawa ke entri aku yang sama tajuk dengan anchor text di atas ).

Fungsi Anchor Text Link

1. Dah tentu sebagai pautan untuk di clickable untuk kegunaan tertentu.

2. Dalam SEO, ianya boleh meraih populariti di mata search engine berdasarkan text yang di linkkan itu. Senang cerita aku gambarkan anchor link sebagai mention text. Sebagai contoh , korang buat entri yang ada saingan keyword yang sama di search engine seperti di bawah :-


3. Dalam keadaan di atas, entri atau laman utama blog korang sangat di pengaruhi dengan backlink yang dofollow dan penggunaan anchor yang betul ( kita target text yang bersesuaian ).

4. Spider search engine bukan sekadar boleh di pengaruhi dengan backlink dofollow luar sahaja. Dengan membubuh anchor text link entri blog sendiri dengan entri lainnya juga sedikit membantu. Tapi jangan terlalu banyak ( google tak suka perkara-perkara yang lebih-lebih mendesak ).

5. Ada beberapa kesilapan sesetengah orang dalam memberi anchor link. Mereka tidak menggunakan keyword yang relevan dengan entri yang di link kan. biasanya :-
  • klik [sini] untuk baca entri giveaway aku ( tajuk entri 'give away aku' ).
  • download di sini lagu hari raya. 
  • klik [link ini] untuk ke entri cara buat blog.
Sebaiknya Anchor Text Link itu biar lah bersangkut paut dengan tajuk dan content.

6. Text yang tertera dalam gambar / banner yang clickable bukanlah anchor text link yang boleh mention satu-satu keyword. Sebab robot tak boleh baca gambar. laughing

7. Bagaimana mendapatkan Anchor Text Backlink ini?
  • Komen Blog Dofollow - Di sebalik nama pengomen
  • CommentLuv - Selalunya commentLuv ni dofollow, malah anchor text dia juga adalah seiring dengan tajuk. Di situ satu point backlink yang relevan dan berkualiti.
  • Forum - Ada terdapat banyak forum yang ber pagerank tinggi yang juga dofollow.
  • Social Bookmark - Terdapat juga social bookmark yang dofollow.
  • Tukar Link dengan kawan di blog lain dari sidebar atau entri khas untuk RSS atau Bloglist.
Sekian lah dulu aku merapuh menghuraikan pengertian keseluruhan tentang link-link blogger ni. Dalam takde mood panjang juga entri aku ni laughing.
Ranking: 5

{ 0 comment... read them below or add one }

Post a Comment