Goodbye List Google Service

on 26 Nov 2011


Goodbye list google service pulak. Dimana kita ucapkanlah good bye dengan list service or produk dari google ini sebab ianya akan di tamatkan dalam tempoh hujung dan awal tahun ini atas plan google yang tersendiri.
Goodbye List Google Service

Antara sebab service dan produk ini ditamatkan mungkin sebab tidak mencapai target dan sambutan yang di sasarkan. Selain itu dari pengelihatan aku terdapat juga service yang di tamatkan atas memberi tumpuan kepada project besar mereka iaitu google plus 1.

Dengan ini satu lagi evolusi perubahan, bersedia dan janganlah terkejut sangat (just say goodbye) dengan pemansuhan beberapa list sevice google yang aku update ini.

Google Buzz

Google buzz adalah satu-satunya list service google yang telah di shoot down beberapa ketika lepas. Aku selalu share artikel blog aku kat google buzz dulu tapi kini google buzz dah tiada sebab adanya google plus 1 yang mempunyai sedikit persamaan dengan google buzz. Namun yang pastinya google plus memiliki lebih banyak features. Just aku lambat update.

Google Friend Connect

Google friend connect blogger mana tak tahu apakah mendanya tu? Hinggakan ianya menjadi widget kesayangan utama segelintir blogger bukan? Ianya akan di tamatkan pada 1 Mac 2012 akan datang. Dengan menggantikan connection terus ke google plus 1 circle. Tujuan google di sini adalah agar lebih mudah mendapat follower apabila ianya di satukan dengan akaun social (akaun social kan cepat dapat connection atau rakan).

Pada aku ini bagus sebab reader lain dari kalangan blogger atau user awam mudah mengenali kita lebih rapat. Malah mudah mendapat connection user yang ramai memandangkan ianya akaun social. Mudah juga reader alert artikel terbaru bila update. Sebab akaun sosial selalunya menjadi platform lepak lebih kerap berbanding dashboard reading list sekarang.

Goodbye pada google service lainnya

Aku rasa 2 perkara diatas tu je aku nak review sini. Selebihnya beberapa produk dan service google lainnya yang akan di tamatkan sila dapatkan huraian dari link di bawah :

Reffer link : Official Google Blog : More spring cleaning out of season

List sevice / product bakal di tamatkan oleh google (yang tidak di huraikan)

  • Google Bookmarks Lists
  • Google Gears
  • Google Search Timeline
  • Google Wave
  • Knol
  • Renewable Energy Cheaper Than Coal (RE<C)

Kesimpulan dari goodbye list google service

Ternyata google berhabisan mempromosikan dan ingin menjadikan google plus 1 satu platform killer mereka selepas google search engine no.1 di dunia dalam genggaman. Ini dapat di lihat dengan jelas dari entri lepas aku di [perubahan produk google] ini. Apapun perubahan ini dapat di terima kerana memudahkan, dari google plus kita dah memiliki features dari services sebelumnya milik mereka tanpa ke halaman lain (hanya dari google plus). Memang bijak dan kini google plus telah pun mula menunjukkan peningkatan pengguna.

Anyway sekain dulu review ini. Bagi blogger yang dah usahakan follower beribu usah terkilan sebab ianya boleh dapat berganda lagi dalam kadar yang lebih singkat di google plus. Just ucapkan goodbye pada list google service di atas.
Ranking: 5

{ 0 comment... read them below or add one }

Post a Comment